tisdag 26 juni 2012

Var är sommaren? Det kan man verkligen fråga sig, en morgon som denna. 10 grader på termometern, molnigt med ett lätt duggregn.

Jag gick en tur med hunden på förmiddagen. Då hade regnet slutat, men  nu blåste det hårt i stället. Jag lunkade efter hunden, lite dyster över att det inte är riktig sommar ännu. Men så kom vi in i den lilla skogen som ligger nära vårt hem, och det vara bara så härligt! Vinden som susade i de stora träden. Alla dofter som finns nu på sommaren - våt mull, fläderblom och kaprifol. Helt fantastiskt! Så fick jag solsken i sinnet trots molnen som jagade fram över oss.

Nu har jag inte semester i juli eller augusti, så jag ska ju egentligen inte klaga. Det är värre för de som har sina 4 veckor nu, och så blir det bara inte sommar. Men den gamla slogan om att det inte finns dåligt väder, bara dåliga kläder, är sann. Trots att vädret inte är perfekt, så kan man uppleva fina saker i naturen i alla fall. Kanske ta till havet trots regn och blåst. Stå där och märks vågornas kraft och bli helt genomblåst och renad inombords. Ta en tur i skogen och höra vinden i träden. Regnet som faller på bladen och uppleva dofterna. Eller så kan man också hitta en inomhusaktivitet...



Men mitt råd till en trist turist är att trotsa vädergudarna och ge sig ut i det, njuta det och så efteråt komma in i ett varmt hus och få en gammeldansk och en kanelsnegl till kaffet. Det är livskvalitet!

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord är regnvejr som är det samma som regnväder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar