fredag 1 juni 2012

Korsvirkeshus ser man ofta, både här på Fyn och i övriga landet. Danmark har inte de stora skogar som vi har i Sverige, men desto mer lera, så långt de flesta hus byggs i tegel. Tegelbruken låg tätt förr i tiden och där är fortfarande flera stora och små kvar. Om jag minns rätt så stammar korsvirkeshuset från 1500-talet. Det var något med att det inte är så många träd här, så man kunde inte tillåta sig att använda allt trä till hus. Det var också något med att när man så bara murade upp hus, så hade de en tendens till att falla samman ganska snart. Det tyckte en kung var rätt dumt, så han lade ett påbud på att man skulle stadga upp husen med timmer, och wupti, så var där korsvirkeshus! Det är i alla fall en version jag hört.

Vi bor själva i ett korsvikeshus. Mycket lantligt och idylliskt. Det är dock någorlunda rakt. Annars kan man se många korsvirkeshus som är så skeva och vinda att man tror de ska falla samman av sig själv. Jag tycker mycket om att se på alla dessa vackra hus, när jag åker runt här på Fyn. Där finns alla sorter.

Stora




Små




Några med stråtak på




Vinda och skeva




Förfallna




Vårt!




Ja, här finns verkligen alla sorter! Det är verkligen charmerande, tycker jag.

Dagens danska ord är kanske inte helt otippat Bindningsværkshus som ju är det samma som   korsvirkeshus.

Kærlige hilsener, Kenneth.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar