söndag 10 juni 2012



Fotbolls-EM har ju startat, och igår var det Danmarks tur att beträda gräset för sin första match. Med en god insats och lite tur (det var två situationer med hands, som det inte blev dömt straff på till Holland) vann de sensationellt över Holland med 1-0. Heja Danmark!!!

Fördelen med att ha två "hemland", är att jag ju har två land att hålla på här i fotbolls-EM (och i andra sportbegivenheter). Så kanske ett av dem kommer vidare till slutspelet. Problem uppstår dock när Sverige och Danmark spelar mot varandra. För innerst inne är jag fortfarande svensk, när det gäller sport. Och det är ju inte alltid givet att Sverige vinner över Danmark. Ishockey brukar ju inte vara något problem - men fotboll...

Jag minns för några år sedan när det var landskamp, mellan våra två länder. Min kollega Jack hade inviterat mig   hem till sig, för att se matchen med honom och hans vänner. Först skulle vi grilla och dricka lite öl och gin and tonic och "hygge" oss innan matchen började. Jag mötte upp i Zlatans landslagströja. Redan där kunde jag märka att det kanske inte var så smart. För det kan gott vara att vi inte längre har den tradition att fara fram och tillbaka över Öresund med soldater och erövrar varandras länder, men det betyder inte att "kriget" är slut! Det har bara flyttat över till sportens värld. Så när nu vi satt där och grillade och drack öl, så började ett vänskapligt gnabb om fotboll. Själv är jag ganska ointresserad av sport, men när det är stora begivenheter som OS, VM eller landskamper, tycker jag det är kul. Men jag var ganska kaxig och hävdade att vi ju hade ett mycket bättre lag, och så hade vi ju en viss herr Ibrahimovic (vars tröja jag ju hade på mig). Så där satt vi och gnabbades broderligt och hade det riktigt trevlig. Men så började matchen... och det gick inte särskilt bra för Sverige. När Danmark gjorde sitt första mål, var det knappt så kul att var ensam svensk, där bland danskarna. Men det var massor av tid kvar, så det skulle nog gå. Så blev det ett mål till för Danmark. Vilt jubel från danskarna. Jag tror jag fick sagt något sportsligt "det var ett fint mål...", för att om möjligt minska mobbningen något, men det hjälpte inte mycket. Tröjan jag så stolt burit, kändes mer och mer som en belastning eftersom Zlatan inte alls presterade något bra. 3-0... Jag sjönk längre ner i soffan, fick en öl av Jack och väntade bara på att matchen skulle vara över.

Men så var matchen slut, mina vänner var glada för att Danmark vann den viktiga matchen - jag var glad att det var över - och vi kunde förenas i en skål för Danmark. Och så en skål för Sverige. Så förenades de två broderfolk igen, och vi hade en fantastisk trevlig kväll tillsammans.

Nu ser jag fram till Sveriges första match. Heja Sverige!!!

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord är roligan, som är benämningen på en fotbollsfan av den danska landslaget, som önskar att fotboll skall handla om spelet och "hyggen". Se deras 10 budord här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar