måndag 26 november 2012

Jul

Personligen tycker jag att julen kommer allt för tidigt, nu förtiden. Annat var det förr! När man intet såg till julen förren förste advent. Inga dekorationer, ingen julmat, ingen julhysteri. Det var när julskyltningen på första advent var startskottet på julen. Håhåjaja... det var tider... Då såg man med glädje fram till julen - nu är jag bara trött på den innan det ens blivit förste advent.


Nu överöses man av jul från slutet av oktober! Reklamerna är fulla av julklappsidéer och allt vad man ska ha på sitt julbord. Och där är många reklamblad! Sist var där 1,2 kilo! Tur vi har ett väl fungerande återvinningssystem för papper. Butikerna skyltar upp med tomtar och julgransljus. Där är julmat överallt. Puha... är det konstigt att man längtar bort nå'n gång..?

Men på två punkter måste jag erkänna att jag också startar julen lite för tidigt. Julölet dricker jag med välbehag från och med J-dag och så är där julesnapsen som skall ha tid på sig att bli god.

Årets julsnaps.


I år är den smaksatt med en klementin, 4 hela nejlikor, en halv vaniljstång, ett stycke hel kanel, en smula socker och hela kaffeböner. Hur den smakar anar jag inte ännu. Men den doftar gott, än så länge. Mycket fruktigt av citrusfrukt. Men jag är säker på att det ändrar sig när kaffet och kanelen börjar dra ut mer. Spännande! Förra årets snaps var lite åt samma håll, men utan kaffe och med fler av julens kryddrier. En kraftfull men ändå mild snaps.

Som jag tidigare har skrivit om, så plockade jag strandmalört för att göra en bäsk. Den har jag nu gjort, och den smakar "dejligt". Först strandmalört i 3 dagar och så en hel stjärnanis i några timmar. En inte allt för besk snaps med en aning anis.

Snaps av strandsmalört - Bäsk.

Nu väntar jag bara på att snart provsmaka julsnapsen för första gången.

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord, fyrfadslys, som är det samma som värmeljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar