fredag 16 november 2012

Havskajak

Nu när mörkret är över oss och det är rått, grått och kallt där ute, är det fint att drömma sig tillbaka till sommarens äventyr i min egenhändigt byggda grönländska havskajak.



Som jag tidigare har berättat, så ligger det "Sydfynske ø-hav", här söder om Fyn. En fantastisk arkipelag, som gjord till att utforska med kajak. Jag har min kajak liggande i Svendborg, det vill säga att jag bara 100 meter Svenborg sund att ta mig över innan jag faktiskt är vid den första ön, Tåsinge. Och så är det bara att fortsätta ut bland öarna...

Svendborgsumd-bron sett från Tåsinge.

Jag har tidigare bara tagit dagsturer, ofta runt Thurø. Men drömt om att ta några dagar och paddla runt och upptäcka ö-havet. I år blev det till något, till sist. En härlig tvådagarstur med övernattning på Hjortø.

Det var helt vindstilla då jag klämde mig ner i kajaken och satte kurs mot Tåsinge. Klockan var bara halv åtta, så alla de fritidsbåtar som ibland kan göra att överfarten över sundet känns lite nervöst, höll sig i hamn. Solen dolde sig bakom molnen, men väderlekstjänsten hade lovat sol uppåt dagen. Jag följde kusten och kom förbi Valdemar slott. Jag är inte världens mest rutinerade paddlare, utan tycker om att ha kusten nära. med solsken på  näsan och vindstilla. Kort sagt en "söndagspaddlare". Så min första utmaning kom när jag skulle avgöra om jag skulle paddla tvärs över Lunkebugten, eller om jag skulle ta den långa vägen och följa stranden. Eftersom jag gärna ville komma till Hjortø, innan kvällen, beslutade jag att paddla rakt över. Vinden hade ökat lite, men inget oroväckande. Men jag hade inte kommit långt förren vinden tog i och vågorna som kom i från sidan blev lite högre. Så jag var riktigt glad när jag kom över och kom i lä för vinden och det åter var lugnt vatten.


Färden fortsatte på lä-sidan av Tåsinge, och snart blev det lunchdags innan jag kom ut ur lä. Knäckebröd smakar bara gott när man är hungrig! Efter en stunds avslappning var det dags för nästa etapp. Vinden hade nu ökat lite och färden i motvinden på sydsidan av Tåsinge, mellan Tåsinge och Langland var ganska jobbig. Sjön var gropig och oberäknelig och mycket tröttande. När jag äntligen passerade under bron mellan Tåsinge och Siø, var det dags med lite mer mad och så en liten lur.

Efter en timmes sömn, vaknade jag till ett lugnare hav, där på eftermiddagen. Vinden var fallande och sjön mindre gropig. Riktigt goda förhållande. Men jag hade rätt långt kvar innan nattkvarteret på Hjort-ø, så det var bara att paddla på nu. Jag kunde verkligen märka i mina armar att jag inte var i SÅ god form. Men jag paddlade på och hann med att sträcka på benen och ryggen både på Odden och Mejlholm. Den sista biten in till Hjort-ø, var halt fantastisk. Vinden hade lagt sig och solnedgången färgade den stilla vattenytan röd. Det var en trött med lycklig Kenneth som steg iland på Hjort-ø, den kvällen. Jag satte upp mitt lilla tält och laga kvällsmat bestående av chilinudlar och tonfisk. Det smaka fint! Och så en stilla öl där i solens sista strålar och så var jag klar till att sova.

Hjortø havn
Jag vakande tidigt av att en fiskebåt lade ut från hamnen. Kallt. Jag fick fart på sprtiköket och snart var där rykande varmt kaffe knäckebröd och tubost. Efter frukost packade jag ihop min utrustning och satte kurs mot Hjlemshoved. Där gjorde jag ett kort stopp och besökte en övergiven jakthydda, fortfarande med möbeler och grej under det nedfallna taket.

Så satte jag kurs mot Skarø, mitt nästa stopp. Spegelblankt vatten och lite morgondis. Så vackert! I fjärran det dova motorljudet från Ærø-färjan. På Skarø, var det dags för mer kaffe och en promenad innan jag styrde min kajak mot Tåsinge igen. Turen avslutades med lugn och behaglig paddling ner genom Svendborg sund, som nu var starkt trafikerat med allsköns fritidsbåtar. Men de störde mig inte så mycket, där jag paddlade längs stranden och gjorde korta strandhugg när ryggen skulle vilas och benen sträckas. 

Lanthandeln på Skarø

När jag åter landade vid Svendborg, efter en tur som tog mig till 6 av de 53 öar som ö-havet består av. tog jag ett dopp innan jag släpade upp kajaken till stallet där den ligger. Trött, och mycket nöjd satte jag mig på min scooter och körde hem... med ett leende över hela ansiktet.

Så om du gillar att komma nära naturen, vara så nära vattnet som möjligt, så ta en tur med kajak i det "Sydfynska ø-havet! Om du inte har din egen kajak, finns det flera ställen där man kan hyra en och också få undervisning i kajakpaddlandets sköna konst.

God tur!!!

Vill du läsa mer så är här en länk till Porten till ö-havet. Om du klickar på "Tag på Ø-havstogt" kan du se en karta på alla 53 öarna.

Eller bara Google sydfynske øhav

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord, Pagaj, Som är det samma som paddel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar