fredag 2 november 2012

J-Dag




Så är det äntligen dags för J-dag här i Danmark! Det är den dag då Tuborgs Julebryg officiellt släpps.


Det firas landet runt på barer, restauranger och värdshus. Många ställe kan man få den första ölen gratis, och så fortsätta drickandet till en förnuftig pris. Och som om inte det var nog till att få folk in i lokalerna, så serveras den goda ölen ofta av "nissepiger". 


Jag tycker mycket om julöl, och gläder mig varje år till de första ölen kommer på marknaden. Det är något speciellt med den lite mörkare, lite sötare och lite starkare ölen. När jag går i Netto eller Brugsen, kikar jag alltid efter sorter jag inte provat tidigare. Det är inte alltid jag kommer ihåg vad de olika ölen smakar - jag betygsätter dem inte, men gläder mig bara att smaka dem. Om ni är nyfikna på hur de olika ölen smakar och inte har möjlighet att smaka dem är här en liten smaktest som BT gjorde 2011.


När jag bodde i Sverige, drack jag min första julöl så snart den fanns i butiken. Men här i Danmark har jag anammat seden att vänta till J-dag. Så nu har jag gått och tittat på alla flaskorna med julöl i ett par veckor och väntat på denna kväll. Så i kylskåpet står där ett par Julebryg från Tuborg och vänter. Väntar på att klockan ska bli 20:59...



Skål..!

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord, julebryg, Julöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar