måndag 12 november 2012

Julgranar

Så har årets stora "juletræs-masskre" startat. Tusentals av oskyldiga unga granar huggs brutalt ned, för att säljas som "slavar" till danska men också svenska familjer. Granar som blott levt några år i inhägnade reservat. Som aldrig får växa upp i en stor skog, trygg tillsammans med stora, beskyddande granar. Som varje år med bävan sett fram till starten av November. "Är jag fortfarande tillräckligt liten för att överleva ett år mer?"



Ja, så kan jag tänka, när jag går här vid granplantagen och ser träden som ligger packade och klara till årets julhelg. Här i Danmark är det många som odlar julgranar. Stora plantager med rad efter rad av blivande julgranar. Så här i slutet av oktober, starten av november, kommer gästarbetare från östländerna för att arbeta ett par månader med att  klara årets behov av julgranar. Och det verkar vara ett stort behov! För bara här runt Snarup ser jag tusenvis av granar, klara till leverans.



Denna märkliga sed att ta in ett levande träd i vardagsrummet, pynta det med ljus och kulor och så dansa omkring det. Jag undrar hur man i all världen kom på den tanken en gång. "Hmmmm... Jag tycker här fattas något. Vi har hela familjen med mormor och faster och jag vet inte vad. Vi har mat i överflöd. Vi har presenter till alla. Men det är som om något saknas... Nu vet jag! Vi tar in ett träd och så pyntar vi det och sätter ljus i det, och så när det är julafton kan vi gå runt det och sjunga sånger!" Men jag måste erkänna att jag tycker det är en mycket trevlig sed. Och vi här i Danmark gör vad vi kan för att det skall finnas julgranar till alla!



I år måste vi nog hitta ett alternativ till julgran i vardagsrummet. Vi har fått katt. Det var en liten stackare som låg döende i vägkanten som vi räddade. Nu har den vuxit sig större och starkare och älskar att ödelägga vårt hem. Med det resultat att alla glas-saker ligger i skåp och våra krukväxter inte är så fina längre.

Vår katt när vi hittade den.




Här är den nu, tillsammans med Luna, Stor skillnad!  


Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord, nåletræ, som är det samma som barrträd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar