måndag 29 oktober 2012

Världens bästa öl

Eller i varje fall världens bästa "Herb & Spice flavoured" öl.



Det är World Beer Awards som har utsett Chili triple från Midtfyns Bryghus till vinnare i den kategori. Bryggeriet hade också framgång med deras Double IPA, som utsågs till världens bästa Imperial IPA. Och inte nog med det! Midtfyns Bryghus X-Porter blev bästa portern i Europa. Inte dåligt för ett ganska litet bryggeri med en kapacitet på bara 9000 flaskor i veckan.


Vad är då hemligheten bakom framgången..? Bryggeriet startade 2004 och levererade sina första flaskor 2005. Det var ett licensbryggt öl från Scottland. 2006 övertog Eddie Szweda ledningen av bryggeriet, och genomförde genomgripande förändringar. Bland annat satsade man på ett nytt, spännande sortiment, utvecklat på bryggeriet.

Eddie Szweda

Som de själv säger på deras hemsida: "Vårt sortiment är mycket brett. Vi brygger inte en öl som alla gillar, utan har ett brett sortiment, där det alltid finns något för alla. Våra öl skall vara en wow-upplevelse för kunderna. Därför testar vi ölet både på ölexperter och på vanliga öldrickare, för att säkerställa en spännande dynamik i utvecklingen av nya kvaliltetsöl."

Av de tre prisvinnarna, har jag ännu så länge bara smakat Chili Triple. Och jag måste ge Eddie Szweda rätt -  alla deras öl är inte förr alla. Det är ofta lite åt det extrema hållet, deras öl. Jag tyckte Chili Triple var ett ganska förfärligt öl, i min smak. Tjockt i munnen, med ett fint skum och en smak som jag inte riktigt kan beskriva. Man kan märka chili i både smak och värme. Jag måste erkänna att jag inte är mycket för öl som är smaksatt med bär, frukt och krydderier. Ørbæk Bryggeri brygger t.ex ett ganska förfärlig öl med blåbär, Blueberry Hill Ale. Men som sagt, det är bara vad jag tycker!


Om man skall generalisera, så brygger många av de microbryggerier som finns runt om i landet, ofta också några extrema öl, antingen det nu gäller smak eller alkoholinnehåll. Men med allt det sagt, så gläder jag mig till att prova de andra bägge prisvinnarna. Porter och Indian Pale Ale är mer i min smak. Annars är mitt stora mål att hitta en pilsner som smakar som pilsner smakade förr...

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord, byg. Det är sädesslaget korn som ju mältas och ingår i ett gott öl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar