fredag 28 september 2012

MC-körkort men mest om alkohol.

Jag är i full gång med att ta körkort till min motorcykel, som står och väntar i garaget. Det är många år sedan jag tog körkort till bil, och det kan jag märka. Det är svårt med teorin! Och att köra helt riktigt är också besvärligt. Alltså inte att köra smidigt eller logiskt - men att köra RIKTIGT. Nu har jag teoriprov på onsdag, så nu i helgen ska där pluggas teori!


 Min Danmarksblogg-kollega Linnéa har precis startat med att ta körkort i Sverige. Det och mycket annat kan du läsa om, på hennes blogg. Hon nämner bland annat det faktum att man får lov att köra bil här i landet med upp till 0,5 promille i blodet.

När jag flyttade hit var det en av sakerna som jag hade det lite svårt med. Jag är ju uppvuxen med och alltid levt i ett samhälle som inte direkt har uppmuntrat till alkoholbruk, milt sagt. Så, när jag började arbeta på Tæppeland i Hillerød, kom jag i kontakt med fenomenet "fyraftensbajer". "Fyraften" svarar väl till vårt "att hålla kväll" och "bajer" är såklart öl. Lägger man de två tillsammans för man något som i Sverige svarar till att ta en öl efter arbetet. Kanske har jag levt i en skyddad verkstad, men jag har aldrig upplevt det i Sverige. När vi hade arbetat färdigt där, så gick vi hem. Så var det.

Fyraftensbajer!

Nåväl... En av de första kvällarna på arbetet där i Hillerød, när butiken var låst och vi, eller jag i varje fall, gjorde mig klar till att åka hem, så samlades alla 5 medarbetarna i fikarummet och var det att de frågade om jag inte ville ha en fyraftensbajer. Nu är jag ju glad för öl och så tänkte jag att det ju är bra att lära känna mina nya kollegor lite bättre,  så jag sa ja tack!

Wupti..! och så satt vi med varsin öl i handen och snacket gick. Trevligt! Men så var det att jag kom att tänka på att det ju bara var jag som skulle åka med buss/tåg hem - de andra körde ju bil. Och här satt de och drack det de kallar "allmendelig" - vanlig - pilsner. Men det är alltså det vi i Sverige kallar starköl. När jag lite försynt frågade om alkhol och bilkörning, fick jag veta att det är 0,5 promille som gäller. Så man kan "sagtens" dricka en eller två öl och så köra glad ut i trafiken. Jag har själv också provat det några gånger nu - att köra efter en öl - men jag får erkänna att jag känner mig lite skurkaktig och skyldig när jag gör det. Det är där jag förstår att jag har långt kvar till jag är helt integrerad i det danska samhället!

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagen danska ord är genstand detta märkliga begrepp för alkoholhalt/mängd. En typisk dansk konversation för unga: "Hvor meget drak du igår?" "Jeg fik 10 genstand!" Ett genstand svarar till alkoholmängden i en öl eller 4 cl snaps. Det vill säga cirka 15 ml ren alkohol. Genstand kan också betyda sak eller objekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar