torsdag 13 september 2012

Når vi efter ett år på Själland, flyttade till Fyn, var det speciellt en sak som slog mig. Människorna här var mycket mer vänliga och lugna. Kanske det beror på att vi nu bor längre ute på landet. Eller också har Fyn-borna bara ett annat sätt att förhålla sig till livet...

Något av det första jag lade märke till när jag flyttade till Nivå på Själland, var att människorna var så sura och stressade. När man stod i kön på Netto, var där sura expediter som inte en gång sa "hej" när det var ens tur. Och när man som jag, var van vid den lokala ICA-butikens glada och servicemindede kassadamer, så undrade jag mig mycket över detta fenomen. Om de nu inte alls tycker om sitt arbete, så får de ju skaffa sig ett annat där de inte har med människor att göra, tänkte jag! Detsamma gällde de lokala bussarna. Stress och jäkt. Sura busschaufförer. Stressade och sura resenärer. Detta är så klart en generalisering, och ganska grov tillika, men ändå... Där var såklart några ganska fantastiska undantag! Den söta unga kvinnan som satt i kassan ibland och bara hade det vackraste smil. Så lyste dagen upp! Eller denne fantastiske man, som arbetar på Netto Köpenhamn. Se klipp på Ekstrabladet här.


När vi så flyttade till Snarup på Fyn, lade jag märke till att det var något helt annat här! Nu bor vi ute på landet och hade varken bil eller scooter de första åren, utan var hänvisade till buss och tåg. Skolbussen stannade utanför dörren och den "stora" bussen 100 meter längre upp, på huvudvägen. Nåväl... Vi tog ofta skolbussen, istället för att ta regionalbussen till Kværndrup, och så vänta på tåget där. Det första som slog mig var att chaufförerna, med ett undantag, var glada och trevliga. Det var bara Erik som var lite sur och butter, i starten. Men honom smilade min kära hustru sönder och samman och han blev också mer smilande till sist. En annan sak som verkligen var fint, var att barnen/ungdomarna hade en så fin respekt för chaufförerna. De hälsade när de steg på bussen och uppförde sig ordentligt. (och om de inte gjorde det, så blev det sagt!). När man skulle stå av bussen, så gjorde man det vid framdörren, oavsett om där var någon som skulle stiga på eller ej. När bussen stoppade öppnades både fram och bakdörr, men folk gick av där framme och tackade för turen och fick ett "fortsatt god dag" tillbaka. Så hyggeligt!


Nu är det mera sällan jag åker med buss, och nästan aldrig med skolbussen, men jag ser Erik och de andra chaufförerna ibland och vi hälsar fortfarande på varandra!

Jag är verkligen så glad för att bo här på Fyn. Jag älskar människorna, naturen och mentaliteten. Fyn är fin!!!

Kærlig hilsen, Kenneth.

Dagens danska ord är rutebil som är en buss som kör mellan olika orter, till skillnad från bybusser som är stadsbussar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar