lördag 6 oktober 2012

Smaken av Danmark

Sitter här och tänker på vad som är typiska Danska smaker. Smaker som är vanliga här, men inte alls eller bara lite kända i Sverige. Det är lite svårt i dessa tider, då länderna ju har en stark tradition av gränshandel och Netto finns i Sverige. Men några exempel finns det ju.


Gammel Dansk. Denna bitter, som med sin särpräglade smak, nog är en av de mera danska smakerna. Personligen tycker jag att det finns snapsar, också bitter, som är godare, men ingen är så typisk dansk som denna. Här följer historien om hur jag första gången kom i kontakt med Gammel Dansk.


Det var när jag jobbade i Tæppeland. Bent hade födelsedag och vi hade samlats en halv timme tidigare på jobbet för att fira honom. Det var "rundstykker" / frallor, ost, salami och marmelad. Nybryggt kaffe och så wienerbröd efter det. Och det var där Gammel Dansken kom fram. Det är högst naturligt att dricka Gammel Dansk till wienerbröd i detta land! Sött och bittert om vartannat. Och det smakar faktiskt riktigt fint. Så numera startar jag alltid min födelsedag med "kanelsnegle", som är ett mellanting mellan wienerbröd och kanelbulle, och en Gammel Dansk. Så blir det en god dag!

Nästa smak jag kommer att tänka på är choklad, eller "chokolade" som man säger här, gärna med ett utdraget "a" - låter mer som "ä" i släde - "chokoläääde".


Nåväl, det är ju inte någon typisk dansk smak, choklad finns ju överallt, men sättet som dansken intager sin choklad på, är lite speciellt. De är riktigt glada för chokladmjölk. Speciellt den färdigblandade som man köper i butiken. Den är ofta med till "morgenmad" och "frokost".


Så finns där också "pålægschokolade". Tunna skivor choklad som man lägger på sitt bröd, som pålägg. Nu kanske ni tänker att det är inte så märkligt. Tänk Nutella på franskbröd. Men det är lika vanligt att chokladen hamnar på surdegsbrödet - "rugbrødet". En något otippad kombination som jag inte har tagit till mig. Men mina barn tycker det är alla tiders!

Sista smaken för idag får bli "flæskesvær".


Jag vet faktiskt inte hur dansk den är, men för mig är det starkt förbundet med färjeturer över Öresund till Helsingör, i mina ungdomsår. Så var man några vänner som tog tåget till Helsingborg om morgonen och bordade en blå-vit LB-färja med namn som Ursula, Betula eller Carola. Här började äventyret!


 Kaffe och en räkmacka inköptes och så satt vi där, fulla av förväntningar och åt frukost. Vi landade i Helsingör och så gick vi bara runt och tittade på affärerna och folket och njöt den annorlunda atmosfären. Gick in i en affär och köpte ett par Carlsberg eller Tuborg och en påse "flæskesvær" och så satte vi oss något lugnt ställe och drack goda öl, knaprade på "flæskesvær", såg på folk och talade om alla livets oväsentligheter och njöt dagen. Senare köpte vi fler öl och några flaskor sprit med hem och bordade återigen färjan. Nu blev det mera öl, kanske en Elefantöl  och till den en "rød pølse". Hur kvällen så förlöpte..? Well... vi blev lite fulla och säkert också lite dumma, men kul var det!

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord - færge som ju är det samma som färja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar