lördag 22 september 2012

Där är skillnad, minsann, när det gäller mat också, på våra land. Annars kan man ju vara frestad till att tänka, att det nog inte är så stor skillnad, men då tager man fel!

Ta ost, till exempel. Alla som har provat dansk ost, är säkert medvetna om dess... vad ska vi kalla det... aromatiska kvaliteter. Den doftar alltså mycket, och inte alltid gott! Och där luras den lite, för som tur är, så smakar den inte alltid som den doftar.

Så är där det med vad som händer när den ligger i kylskåpet några veckor. Om en svensk Prästost eller Svecia ligger lite bortglömd några veckor, så är det värsta som kan hända att den får ludd på sig. Så är det inte här, kan jag lova. Om man inte äter sin ost inom en rimligt snar framtid från det man köpt den, så kan man räkna med att den ändrar både utseende och karaktär. Frågar man mig, så är det inte till det bättre! Det är som om  osten fortsätter att mogna och utvecklas. Den lite harmlösa danbo-osten förvandlas till ett monster i stil med Gamle Ole eller värre. Och jag har faktiskt inte sett mögel på den slags bortglömd ost. Den kan nog inte överleva i den miljön som är i osten. Det säger något om dess "bett".


Så ett tips till de som skall köpa ost för första gången i Danmark - smaka på den! Annars kan man väl säga att de ostar som är lagrade här, är i en helt annan liga än en härligt lagrad svensk ost som Herrgård eller Brännvinsost.

Här på Fyn har vi också en annan ost-specialitet. Nämligen "rygeost", det vill säga rökt ost. Nu handlar det inte om fast ost av typen jag talat om häröver, utan en mer mjukare ost, typ "Creme Bonjour". Den smakar kraftigt av rök! Men jag tror att det är något man kan vänja sig till. Det är riktigt många som tycker det är en god delikatess! Till och med min dotter har tagit den till sig. Själv är jag mera skeptisk fortfarande. Men jag upptäckte att det faktiskt fanns whiskey som smakar gott, när jag provade några rökiga sorter, så det kanske finns hopp, även för mig!


Kærlige hilsener, Kenneth

Dagens danska ord är osteskærer, alltså osthyvel. gärna av typen "pinne med pianotråd"


2 kommentarer:

  1. Toppen! :)
    Märkligast tyckte jag var kumminosten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog så är kumminosten den ost jag tycker bäst om här i landet! Eller märkligt och märkligt - jag är rätt förtjust i kummin. I gulash, ost och inte minst i snaps. Men visst saknar man svensk mat ibland! Ost och Falukorv, för att ta två exempel!

      Radera