onsdag 5 september 2012

Museer på Fyn, lovade jag att jag skulle berätta om denna gång. Kanske har ni fått nog av konst och naturhistoria, vid det här laget? Så låt oss se på några andra slags museer. Först lite för den man/kvinna som, precis som jag, ville bli lokförare när de var små!


Danmarks Jernbanemuseum, ligger i Odense, precis vid sidan av stationen, passande nog. Här kan man se på tåg i alla dess former, nästan. Många gamla fina ånglok och gamla vagnar som är ömsint restaurerade.

Min far var stins på en liten station i Skåne, när jag var barn. Där var väl inte så mycket att hålla reda på, tänker jag. Men jag tyckte det var vilt spännande! Att stå där på perrongen tillsammans med far och se på när han stoppade tåget med sin spade. Folk som steg av och på tåget. När allt var fint, viftade han med sin spade igen för att ge tecken till lokföraren att han kunde köra, det var stort. Jag fick också vinka av tåg ibland, när det var en lokförare som han kände. Så var jag stor!!! Sedermera slutade tågen stanna där. Byn var allt för liten. Det blev bussar istället. Något som jag inte satte pris på, eftersom jag har tendens till åksjuka. Stationshuset blev övergivet till sist och förföll. Så en dag när jag kom tillbaka till byn, var det rivit. Allt som vittnade om den tiden var spåren, såklart och ett gammalt magasin på andra sidan spåren.

Så är det trevligt att få se alla dessa gamla tåg och minnas hur det var den gången jag var barn och tågen fortfarande stannade i de små byarna.


När vi är i gång med tekniska saker, varför inte besöka ett Skoda-museum? Det ligger riktigt fint beläget vid det vackra Krengerup gods på vestfyn. Här kan man se många Skodabilar. Kanske inte lika imponerande som bilutställningen på Egeskov slot, men det har helt klart sin charm!


Middelfart Museum har ett museum som heter Middelfart Sindssygehospital 1888-1999. (Middelfart sinnessjukhus). Här får man en ganska stark inblick hur psykiatrin har utvecklats genom åren. Det är historien om de sinnessjuka och om de som arbetade där. Man kan också höra ett ljudkollaget "hör du röster?" som dels fyller utställningen med vardagsljud från hospitalet, men också ger den besökande en inblick om hur det är för några sinnessjuka som "hör röster".

Till sist vill jag berätta om ett museum, som jag totalt hade missuppfattade, på grund av språklig förbistring. Nämligen Hørvævsmuseet, också det på Krengerup gods. 

Det var när jag var nyinflyttad på Fyn och arbetade på Tæppeland i Hjallese. Jag arbetade som lagerman, och det betydde att det också var jag som skulle köra runt på Fyn och leverera varor. En dag när jag kom körande i vår Tæppeland-bil på västfyn, såg jag denna skylt.




Skoda-museum kunde jag ju gott förstå vad det var, men hørvævs-museum..? Jag fick det till "høreværns-museum" som betyder hörselskyddsmuseum! Ganska udda, tänkte jag, men kan man ha ett museum med Skoda-bilar, kan man kanske också ha ett med hörselskydd. Vi är ju i Danmark... Så i alla dessa år har jag varit övertygad om att det i Danmark finns ett museum för hörselskydd. Jag har berättat det för familj och vänner som hälsat på från Sverige. Jag berättade det för min dotter som är audiolog. Tänkte det kunde vara intressant för henne ur yrkessynvinkel. (Som tur är har vi aldrig åkt dit, heller inte någon av mina vänner eller familj.) Och i all dessa år har jag haft fel! Förlåt Danmark, för att jag skojat om det. Det var faktiskt först nu, när jag skulle Googla det för att skriva om det här, som jag upptäckte felet. Det är inte hörselskydd, det handlar om, men ett museum om linvävning. Nå, med allt det sagt, så kan man alltså få en fin inblick i det gamla hantverket att väva lintyg. Det är ett museum där maskinerna används och tillverkar diverse tyger som till exempel servetter och dukar.



Det var några av de många museer som finns här på Fyn. Hoppas det inspirerar dig till att gå på museum, nu när hösten faller på. Antingen hemma i Sverige eller här över i Danmark. I vilket fall som helst är det bara så "hyggeligt" att gå på museum!

Här är länkar till de nämnda museer.





Kærlig hilsen, Kenneth

Dagens danska ord är hør som bland annat betyder lin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar