torsdag 18 oktober 2012

Danmark och ockupationen

Det är lite svårt att förhålla sig till som svensk, men Danmark var faktiskt ockuperat under andra världskriget. När vi här i Sverige förhöll oss neutrala, med allt vad det innebar, så var danskarna aktivt med i kriget. Tyskland invaderade Danmark den 9:e april 1940. Danmarks försvar hade inte några chanser mot det överlägsna slagkraften hos den tyska krigsmaskinen. Efter bara två timmar kapitulerade regeringen, av rädsla för att Köpenhamn skulle bli bombarderat av nazisterna, som det hade skett med Warszawa året innan. Men motståndsrörelsen kämpade vidare hela kriget. Något som man bland annat kan se i  filmen "Flammen og Citronen"


Här i landet kan man många ställe se museer och minnesmärken, som minner om kriget. Västkusten med sina många bunkrar och försvarsanläggningar,som tyskarna lär uppföra och en mängd små museer lite här och var, som var för sig berättar historien om Danmark under ockupationen.



Jag besökte för en tid sedan ett "bunkermuseum" som ligger i Ollerup, här på Sydfyn. Ett mycket tankeväckande besök. Jag tror det var där jag för första gången verkligen förstod att jag nu lever i ett land som faktiskt var med i kriget. Som rent faktiskt var besatt av nazisterna...


Bunkern, som består av en ca. 100 meter lång gång och några mindre nischer, byggdes i januari 1944, som ett skyddsrum för tyskarna. Idag kan man gå där och med hjälp av planscher, bilder och tidningsutklipp få en känsla av hur det var att leva i ett ockuperat land.


Till sist några glimtar från befrielsen, som kom den 4:e maj 1945.



Kærlige hilsener, Kenneth

Dagens danska ord, modstandsbevægelse, det danska ordet för motståndsrörelse.


3 kommentarer:

  1. Det bästa utbudet av alkoholdrycker hittar ni på New Orleans Gentlemen's Club&Restaurant. Jag har aldrig sett ett sådant erbjudande förut!

    SvaraRadera
  2. Senast har jag varit på klubben New Orleans Gentlemen's Club & Restaurant. Jag trodde att jag inte skulle upptäcka något nytt i Warszawa men jag var på denna klubb för första gången. Kvinnorna är härliga, det är värt att se dem utföra en dansshow. Det syns att detta jobb är deras passion.

    SvaraRadera
  3. Senaste tiden har jag haft semester och besökt några vänner i Polen. En kväll hade vi inget att göra så vi gick på en nattklubb. Vi hamnade på New Orleans Gentlemen's Club&Restaurant. Det var en mycket trevlig kväll. Jättesköna kvinnor och fina dansshower.

    SvaraRadera