söndag 14 oktober 2012

Tåg-TV

Finns det något bättre en sådan här regnig söndag förmiddag, än att sitta framför datorn och se på Tåg-TV? Säkert! Men det har sin charm, tycker jag, att se landet från förarsätet i ett tåg.

När jag var barn var jag fascinerad av tåg, och ville gärna bli lokförare. Nu blev det inte så. Livet förde mig på andra banor, och drömmen förblev en dröm. Men fascinationen finns där fortfarande!

Min far, stinsen i Finja, på väg till arbetet.

För mig handlade det inte om hästkrafter, storlek eller tekniken i tågen. Nej, för mig handlade det om att se landet tåget körde genom. För tåg kör ofta genom skogar och landskap, där inga människor går. Ställen man inte kommer till. Ofta när jag sitter och tittar ut genom tågfönstret, ser jag ställen jag gärna skulle besöka. Skogar att gå i. Gamla fallfärdiga byggnader att utforska. Vidsträckta hedar att vandra på. Berg att klättra i. Men det är ställen  jag aldrig kommer till. De bara skymtar förbi, där i fönstret, och så är de borta igen. Jag älskar att åka tåg!



Då är det fantastiskt att DR (Danmarks Radio) har filmat flera av sträckningarna här i Danmark. Så kan man sitta hemma i soffan och ta turen från till exempel Helsingör till Helsingborg. Här kommer man förbi både Humlebæk, där konstmuseét Louisiana ligger, Nivå där vi bodde ett år innan vi flyttade till Fyn, genom Öresundstunneln, Malmö och vidare upp genom Skåne till Helsingborg. I allt en tur på lite drygt två timmar! Som tur är kan man hoppa till de delar av sträckan man vill "åka".


Tryck här för att komma till DR's hemsida med turen Helsingör-Helsingborg.

Så jag säger bara... god rejse!

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord, Damplokomotiv, det vill säga ånglok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar