torsdag 23 augusti 2012


Glasskiosk... vad är en sommarstrand utan en glasskiosk! När jag ska köpa glass här i Danmark, brukar jag välja att köpa Premier glass. Det andra stora märket är Frisko och det är det samma som GB. De gör ju såklart också god glass, men som man säger - been there, done that. Efter 47 år i Sverige så kan det vara på tiden att prova något nytt. En klar favorit är Kæmpe Eskimo, vaniljgräddglass med svartvinbärssås överdraget med choklad. Mmm...


Annars är det ju glasstrutar som gäller. En god, spröd vaffelstrut med ett par kulor god glass, det är gott! Där är dock två saker man kan tänka på när man ska köpa glasstrutar i Danmark. Det första är att danskarna gärna har vispgrädde/piskefløde och sylt/sylttøj ovanpå sin kulglass. Ibland kan man också få lite små godisbitar/guf eller så smäcker de rent av en gräddbulle på toppen! Det är ju smak och behag, hur man vill ha det. Själv brukar jag låta bli allt pynt, men ibland, när jag vill känna mig extra dansk, så tar jag det hela på! Det andra man kan tänka på, är att det inte är alltid man får det antal kulor man har betalt för...

Ishus i Aarhus

Jag minns en sommardag när jag var på besök hos min blivande fru, som då bodde i Nivå lite söder om  Helsingør. Det var en "dejligt" varm dag, så vi gick en tur ner till stranden. Såg på båtarna i hamnen och gick sedan till en glasskiosk i närheten. De hade mjukglass och så kulglass i många spännande smaker. Dorte ville bara ha en liten mujukglass, medan jag såg lystet på alla de smaker de hade och bestämde mig för att jag ville ha en stor glass, fyra kulor, så jag kunde få smaka flera smaker. Jag valde svartrvinbärs-sorbet, citornglass, pistage och lakritsglass. Och med allt på! Vispgrädde, sylt, godis och gräddbulle. Här skulle det ätas glass a lá Danmark. Dorte fick son mjukglass och så gick kioskdamen igång med min. Till min förvåning tog hon två skopor citornglass och lade i den stora struten. Hmmm... kanske hade hon missuppfattat min beställning. Innan jag hann säga något skopade hon upp två skopor pistage. Jag såg ett mönster här och fick onda aningar. De onda aningarna besannades när där landade fyra kulor mer på struten, som nu hade ett överlass som den värsta svensk som varit i Tyskland och köpt öl. På berget av glass landade nu både grädde, sylt, godis och sist men inte minst - en gräddbulle som en annan pagod överst på skapelsen. Dorte skrattade över min påtagliga förvåning och förvirring. Jag mumlade ett tack till damen, gick ut i solen, suckade djupt och gick igång. Som tur var kunde Dorte hjälpa mig med att förtära denna monsterglass, innan solen hann smälta den helt. Hon förklarade att det i några glasskiosker helt enkelt är kutym att ge extra kulor med på köpet. Med detta i minnet beställer jag aldrig mer än två kulor, hur glassugen jag än är...



Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord är is som betyder glass. Det kan också betyda is, såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar