måndag 20 augusti 2012

Så kom värmen tillbaka! Precis som jag nästan hade givit upp tanken på sommarväder och salta bad, kom värmen till Danmark i helgen. Dessvärre arbetade jag både lördag och söndag, men jag hann till stranden söndag eftermiddag. Det är bland det bästa med Fyn - det är inte långt till havet! Vi valde att ta till Klinten strand i Fåborg när jag fick fritt från arbetet utåt eftermiddagen. En strand jag inte provat tidigare. Det var härligt! Solen gassade och vattnet var precis lagom svalt för att svalka så där fantastiskt, så det är en ren fröjd att dyka ner under vattnet och känna vattnet svepa längs kroppen. Där var egentligen bara tre saker som gjorde att det inte var helt perfekt - maneter, motorbåtar och tonåringar... Visserligen var det bara de ofarliga öronmaneter och visserligen kan jag gott förstå att man vill leka med sin båt och visserligen var ju tonåringarna bara som nu tonåringar är. Men efter en hektisk dag med dementa borgare på vårdhemmet, var detta inte vad jag drömt om... Missförstå mig inte nu! Klinten i Fåborg är en ganska utmärkt strand, tätt på centrum, och min yngste son på 19 (tonåring) tycker den är bäst på Fyn.



Men när man som jag igår hade lust till avkoppling och någorlunda fred och ro hade det varit bättre att ta till, exempelvis, Smørmosen på Thurø vid Svendborg. Det är mera en familjestrand, dit folk ska åka en bit för att komma till. Det vill säga att tonåringarna från Svendborg kastar sig i böljorna vid Christiansminde i Svendborg, medan många barnfamiljer kör till Smørmosen. En "hyggelig" strand med den obligatoriska glass/grill-kiosken, gungor/rutschkana och tillhörande campingplats. Vad det gäller maneter, så tror jag inte det är den stora skillnaden, var man än är - det är vind och strömmar som avgör var de är. Men när det gäller motorbåtar så är det betydligt mer fredligt vid Smørmosen. Och som sagt färre tonåringar... Det är nog bara jag som börjar bli gammal, men speciellt pojkar i de lägre tonåren, som ropar och skriker till varandra med deras spruckna pubertetsröster, allt medan de kastar maneter på varandra, upplever jag som knappt så kul, längre. Håhå jaja... det var bättre förr. ;-)



Men där är stränder för varje smak på Fyn. Ska jag nämna ett par så blir det Kerteminde eller Nyborg med utsikt mot Stora bält bron. Men det är aldrig särskilt långt till en god strand när man är på Fyn.

Kærlig hilsen, Kenneth

Dagens danska ord är vandmand och brandmand, som är det samma som öronmanet och brännmanet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar