måndag 13 augusti 2012

Snaps är gott! En god snaps passar fint ihop det den traditionella danska "frokosten", som ju är det samma som lunch med sill, leverpastej och rullepølse. Och för min del så är det nästan ett måste att få en god snaps till min "biksemad"/pyttipanna. Biksemad, ett stekt ägg från våra höns, en skiva "rugbrød" och så en god snaps... Så är jag glad!

Men här i landet har vi inte helt samma utbud, som man är van till från systembolagets stora sortiment. I princip kan man säga att det finns två sorters snaps i våra matbutiker. Gylden eller klar. Såklart finns det också andra smaker som dill-akvavit, Linie-akvavit, porse-snaps och Ålborg Nordguld som är destillerat på bärnsten! Men den gyldene och den klara snapsen är klart dominerande. Och helt ärligt så är där inte den helt stora skillnad på dem, vare sig de heter Brøndum, Aalborg eller Svendborg snaps.

Så jag saknar mångfalden som vi har i Sverige. Fläder, det klassiska svart-vinbärs-brännvinet och inte minst malörts-bäsk. Dansken har det nog på samma vis, för det är många som roar sig med att krydda sin egen snaps, antingen för sig själv, eller i en förening - snapselaug. 

Jag satt här igår och tänkte på snaps.Ni vet hur det är, man sitter och låter tankarna flyga och tänker inte på något särskilt, och rätt vad det är så tänker man på... snaps. I varje fall gjorde jag det. Det kan ju gott vara att ni tänker på helt andra saker när ni låter tankarna flyga, vad vet jag? Men där igår så var det snaps som dök upp i min hjärna. Jag tänkte på vilka snapsar jag gillar - O.P Andersson, Fläder och Bäska Droppar. Bäska droppar var den första snaps som jag faktiskt gillade. Det var nog för att det var den första snaps som jag inte skulle svälja 7 gånger förren den bestämde sig för att bli i magen. All vår början bliver svår... osv. 

Nåväl, jag satt helt enkelt och saknade min bäsk. Och vad gör man om man inte kan köpa den? Man gör den själv! Sagt och gjort. Google is my friend och berättade snart att här i landet finns det något som heter Strandmalört, som skall lämpa sig alldeles utmärkt till snaps. Jag anade inte var man kunde hitta en sådan, men igen var Google där med svaret. Inte mindre än fyra ställe här på Fyn finns den registrerad. Så efter en tankepaus bestämde jag mig för att åka till ett ställe som heter Monnet, och ligger på ön Tåsinge i det Sydfynska  ø-havet, på andra sidan Svendborg sund. Så dit lägger jag min färd i morgon och ser om jag inte kan hitta den.


Mer om projektet någon av de närmaste dagarna!

Kærlig hilsen, Kenneth.

Dagens danska ord är rav som är det samma som bärnsten. (Visst är det märkligt att använda bärnsten i snaps..?)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar