torsdag 16 augusti 2012

Snaps är gott... del 2. Igår satte jag mig på min scooter och körde de 3 milen til Monnet på Tåsinge, för att leta efter strandmalört till min bäsk. Monnet är ett område med strandängar som översvämmas vid högvatten ibland, speciellt vid stormfloder om hösten/vintern, och därmed får en ganska speciell flora. Växterna skall ju tåla saltvatten. För att hålla området fritt för buskar och sly, går där nötkreatur.

Vid första anblicken, tyckte jag inte att det var något speciellt. Platt och rätt intetsägande såg det ut. Men jag var ju på jakt efter Strandmalört, ,så jag begav mig ut på området. Och bara efter några tiotal meter, så upptäckte jag vad som var så speciellt, denne dag. Fridfullt... Det var bara mig och korna.

Nötkreatur 

En mild bris kom in från väst och smekte min hud, denna solskensdag. Korna brydde sig inte om mig, de bara gick långsamt omkring och idisslade. Jag bara stod där och märkte värmen, tystnaden och friden. Ahhh...  Jag gick sakta ut mot en kulle längst ute på udden och bara njöt. Efter en stund fann jag också strandmalört. När jag såg mig om, upptäckte jag att denna växt var långt ifrån sällsynt här ute. Den växte lite överallt.

Strandmalört

Jag gick upp på kulle och hade en fin utsikt över det Sydfynska øhav. Jag tror inte kullen var mer än en 7-8 meter hög, men där ute vid havet är det nog till att få en fin utsikt. Jag kunde se både Langeland och Ærø där från min upphöjda plats. Det är inte mycket som slår att sitta vid havet en fin dag och bara låta tankarna flyga och känna kroppen och sinnet bli helt rofyllt.
Utsikt mot Langland

Där är också många strandfåglar, därute. Jag är inte ornitolog och känner inte igen vad det är för slags. Men ni vet säkert vad jag mener - långa ben, lång näbb, går i vattenbrynet och letar mat. Den sortens! På väg tillbaka till min scooter plockade jag några kvistar som nu hänger i mitt kök för att torka


Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord är kikkert som är det samma som kikare. Något jag inte hade med på turen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar