torsdag 5 juli 2012

Tour de France är i full gång, och det kan man märka häröver. Aldrig ser man så många äldre herrar fräsa runt på racercyklar, iförda tajta trikåer i skarpa färger, precis som "riktiga" racercyklister. En och en eller i stora klungor som fyller halva vägbanorna och gör det svårt för bilisterna. Men konstigt nog så är det aldrig man ser någon som tutar eller hytter med näven åt dessa män på sina fantastiska cyklar. Det är för att danskarna är ett folk som tar cykling seriöst.


Touren är stor här. Med namn som Michael Rasmussen, Michael Mørkøv och inte minst Bjarne Riis, som på sin tid vann Tour de France, dock med hjälp av doping, och numera är framgångsrik teamledare för Team Saxo bank. Där är många timmars sändningar från Touren och folk ser det verkligen. Själv har jag lite svårt att se spänning i det, men blir trots allt fascinerad av deras fantastiska uthållighet. Och det är riktigt bra baksmälle-TV!


Men det är också många som använder sin cykel dagligen till att transportera sig till arbete, skola och daghem i städerna här. Och så har vi strax en annan typ av cyklister! Något som kan liknas med militanta veganer fast på cykel. Det är mest ett storstadsfenomen, som jag själv upplevde på nära håll i Köpenhamn för några år sedan. Vid en högersväng kom jag lite för tätt på cykelbanan - jag var inte PÅ cykelbanan - och bang! så var där en cyklist som slog näven i bilen och såg mycket vred ut när hon i full fart dundrade förbi. Och det har min kära hustru berättat att så gör dom där över i Köpenhamn. Man ska bara se upp med cyklister. Någonstans kan jag gott förstå henne, kvinnan på cykel. För det är en utsatt grupp, de där cyklister. 


Nå, med allt det sagt så vill jag än en gång påpeka att här på Fyn är det allra bästa sätta att färdas, helt klart på 2 hjul. Så kanske det är dags att plocka fram min gamla racercykel ur garaget och putsa den, klämma ner kroppen i några tajta trikåer med proffsigt utseende och ge mig ut på vägarna, jag också!


Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord är tømmermand som betyder baksmälla.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar