lördag 14 september 2013

Røgle Klint

Idag var jag och lilla Honda ute och körde en  tur. Kanske årets sista tur innan lilla Honda skall i vinteride. Jag har hört om Rögle klint på västfyn, och idag styrde jag kosan dit.



Först ett par ord om de danska vägarna. Om man generaliserar hårt, så finns det 3 sorters vägar i Danmark.
Motorvägar  som ju  är som de nu är. Ett bra sätt att ta sig från punkt A till punkt B, så fort som möjlígt. Så har vi alla dessa slingrande småvägar, som jag har som personlig favorit. Ett långsamt sätt att komma från punkt A till punkt B, men med några härliga upplevelser under tiden. Och till sist har vi de stora huvudvägarna. Ett ofta tråkigt sätt att ta sig från punkt A till punkt B. Som till exempel gamla huvudvägen från Middelfart till Odense. Där var EN liten kurva på de första 15 kilometerna. Annars bara spikrak väg. Är det något de kan här i landet, så är det att bygga raka vägar!


Men Rögle klint då..? Lite norr från Middelfart ligger detta lite backiga landskap. Det är mycket lerig jord, som enligt en broschyr kan innehålla fossiler. Det fann jag dock inte. Men vad jag däremot fann var hav, strand, stenar, snäckor och... ett stort lugn.



Jag tog en tur på stranden, njöt stillheten och landskapet. Såg på stenar och snäckskal. Fann denna enormt vackra och vilda gamla trästubbe på stranden.

 
 Det är ett upplagt stopp om man är på väg över Fyn, på väg till Jylland och vidare sydpå, och behöver en paus efter den ibland lite stressande motorvägskörsel. Så sväng av motorvägen, finn någon mat att ta med ut (exempelvis "smørrebrød" från slagtarn, en baugett med kanske kyckling och bacon eller rent av en "flæskestegsandwich") och så hitta vägen ut till klinten och stoppa motorn och njut stillheten och matsäcken.



Kærlige hilsener, Kenneth


Dagens danska ord är muslingeskaller som betyder snäckskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar