fredag 12 juli 2013

Loppmarknad

Jag älskar att gå på "loppemarked" och i "genbrugsbutikker"/secondhand affärer! Jag tror att det er en blandning av nostalgi när jag ser alla de gamla sakerna som jag kan känna igen från min barndom och att det är ett av de få ställen jag kan känna mig rik! Har man bara ett par "guldmynt" i fickan (de danska 10 och 20-kronorsmynten har "guld"-färg) så kan man känna sig som kung Krösus själv.

Man kan fortfarande göra fynd när man går där och tittar. Danskt porslin till exempel, som ju är mycket berömt. Bing & Grøndahl  och Royal Copenhagen är nog de två som är mest kända. Med lite tur kan man gott hitta dem till förnuftiga priser. Priserna har varit fallande de sista åren.


Ett annat stycke dansk kulturhistoria är de emaljerade kaffekannorna från Glud & Marstrand. Firman, som existerade från 1879 till 1966 startade med att tillverka kaffekannor, efter en tid också emaljerade och det var också det som var deras stora hit. I folkmun blev de döpta till Madam Blå. Men de tillverkade också annat "køkkengrej", så som slevar, bakformar och trattar. Går man på en loppis är det ofta man ser några av dessa mycket typiska köksattiraljer. Som en kuriosa kan jag också nämna att världens största kaffekanna faktiskt är en Madam Blå och den kan beskådas utanför Peter Larsens kafferosteri i Viborg.


I Kirkeby, på Sydfyn, är där en stor loppmarknad varannan söndag. Om ni någon gång har möjlighet till det, så kan jag verkligen rekommendera det. Den hålls i ett gammalt nedlagt mejeri med många rum där olika säljare har sina saker. De har allt! Eller nästan i varje fall. Bara att gå runt och titta är en upplevelse och ännu har jag inte kommet tomhänt hem därifrån! Sist hittade jag både en gammal kaffekvarn och en Madam Blå kaffekanna.


Annars är det i de små secondhandbutikerna jag tycker man kan göra fynden. Speciellt när man kommer till de lite mindre städerna. Köpenhamn är ganska dyrt i förhållande till Ringe på Fyn till exempel. Jag tror att det finns minst en, och ofta flera "genbrugsbutikker" i varje stad i Danmark, antingen det är Röda Korset, Danmisson eller Kirkens Korshær. De har allt från kläder och möbler till husgeråd och böcker. Och allt till verkligt billiga priser.


När ni är ute och kör runt i Danmark, så håll ögonen öppna, för det är inte så sällan man ser små hemmagjorda skyltar som säger att det är en liten loppis vid ett hus längs vägen. Där kan man få sig en härlig paus när man nu är "på tur" runt om i landet.

God shopping!

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord är prutte som kan betyda att pruta om priset. Det kan också, precis som i Sverige betyda att... ja prutta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar