fredag 26 april 2013

Havsörn och andra fåglar.

Jag tänkte att det inte var någon skillnad på vad för fåglar jag kunde se hemma i Skåne och här i Danmark. Men där tog jag fel! Jag har både sett stjärtmes och steglits här på Fyn.



Och korpen, som jag bara hörde i de stora, tysta skogarna och aldrig såg, flyger omkring här i Snarup och leker i vinden över fälten. Det går nästan inte att gå en tur med hunden utan att man ser en korp. Fantastiskt!



Vi har nog också de fetaste gråsparvarna i Danmark (eller i varje fall i Snarup). Det beror på att vi ju har tre höns som går runt i trädgården och är "hyggelige". De ska ju ha mat ibland och då blir det ett värre tjatter i buskarna vid hönshuset. Gråsparvarna ropar till varandra - "Mat! Vi får mat! Juhuuuu!!!" Så vi har en större koloni av dem här hos oss.

Det lär finnas havsörn vid en av sjöarna här på Fyn. Jag har inte sett den ännu, men hoppas på tur, en vacker dag. Tills dess kan man följa livet i ett örnrede live på nätet. Ganska fascinerande! Det ena ägget är kläckt och det kikar en liten grå dunboll fram ibland. Här kan du se havsörn och också berguv live. Scrolla längst ner på sidan.


Annars är det mest storken, som jag saknar här i det danska. Det är många år sedan nu, den
regelbundet häckade här i landet. Kan man tänka sig något mer idylliskt än ett korsvirkeshus med stråtak och ett storkrede på taket?


Kærlige hilsener, Kenneth.
Dagens danska ord är firben, som är det samma som ödla, något som storkar äter med glädje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar