tisdag 9 april 2013

Cirkus!

Ett annat pålitligt vårtecken är, när man ser den första cirkusen slå upp sitt tält. Idag när jag kom till Årslev för att starta min runda bland de gamla, var där en väldig trafik med stora lastbilar. Det var Cirkus Dannebrog som kom till byn och slog upp sitt stora tält!



Det visar sig vara inte mindre än 7 danska cirkusar som turnerar runt om i Danmark, i dessa dagar. Allt från stora cirkusar, som bland annat Cirkus Dannebrog, till de mindre som till exempel Cirkus Krone. De turnerar flitigt i landet och håller en gammal fin tradition levande. Mer om den danska cirkusvärlden kan du läsa HÄR


Det är många år sedan jag besökte en cirkus senast. Det var när barnen var små och Hästveda besöktes av den årliga cirkusen. Cirkus Scala, som på den tiden hade sitt vinterläger utanför Hästveda. Jag har egentligen ingen större önskan att besöka en cirkus, men tanken på en cirkus, gillar jag, och jag är glad för att traditionen lever vidare i en tid med datorer och smarta telefoner och tv-apparater. Och det är säkert - när jag får barnbarn så ska vi i cirkus igen, tillsammans!

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord är sjov, som betyder rolig, kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar