lördag 8 december 2012

Vinn med vår julkalender.

Ja, så lockar många hemsidor i dessa dagar. Det är stora vinster ganska gratis. Det gäller bara att välja med omsorg! Annars kan det gå helt fel, som jag upptäckte ett av mina första år här i Danmark.

Det var för några jular sedan som jag satt vid datorn och upptäckte alla dessa gratis julkalendrar online, som lovade stora vinster. Det var julkalendrar från elektronik-kedjor, el-bolag och mobiltelefon-operatörer. Det var från bokhandlare, marsipantillverkare och leksaksbutiker. Och så var där de som inte var från någon speciell firma, men som lovade stora vinster ändå. Jag var med i dem alla!


Varje dag satt jag och skrapade, svarade på frågor eller spelade simpla spel för att ha chansen att vinna några av de fina priserna. Varje dag hoppades jag på att det var just jag som vann.

Samtidigt började det på mystiskt vis dyka upp massor av märkliga mail i min inbox. Massor av "goda" erbjudande från diverse firmor. Reklam för både det ena och det andra. Jag kunde ju förstå att där kom reklam och påminnelser från de firmor som jag hade deltagit i julkalender hos, men alla de andra..? Det var reklamer för underkläder till damer, rakhyvlar för män, rakhyvlar för kvinnor(!) och tidskrifter av skiftande kvalitet. Det var erbjudande om att låna pengar, prova fiskleverolja och prova netdating.


Det hela handlade om att när jag godkänt deltagelsen i många julkalendrar, hade jag också godkänt att de fick lov att sända reklam till mig. Vidare hade jag med samma enkla klick med musen godkänt att deras partners också fick sända reklam och erbjudande till mig. De hade många partners...

Så länge efter att julen var slut, granen kastad ut och adventsljusen brunnit ned, drogs jag med alla dessa reklamer och nyhetsbrev. Det var först i mars som min inbox igen var fri från den sorts mail.


Hur gick det så med alla dessa julkalendrar..? Var det värt det? Nej det var det inte. Jag vinn inte något alls. Så allt var till ingen nytta.

Numera väljer jag mina online julkalendrar mer omsorgsfullt. Jag har hittat en tio stycken som jag skrapar, svarar på frågor och spelar simpla spel med, varje dag. Så här långt har jag inte vunnit något... Men chansen är där ju!

Kærlige hilsener, Kenneth.

Dagens danska ord är rensdyr, Som är det samma som renar - tomtens trofasta släddragare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar