onsdag 19 december 2012

Julsnaps och julklapp

De som följt med i min blogg här, kan inte ha undgått att jag har gjort snaps här i november/december. Nu är julsnapsen provsmakad och godkänd och hällt upp i en fin flaska - klar till det svenska julbordets läckerheter! Det blev till en mild och smakrik snaps - någon vill nog kalla det en fruntimmerssnaps. Kaffe, kanel och mandarin i en skön blandning. Och för dem som kräver lite mer "riv" i sin snaps, ligger malörtsnapsen och väntar. Jag ser fram till jul!

Julsnaps 2012
Jag var på Kirkeby gamla mejeri i weekenden. Numera är det förvandlat till Fyns största inomhus loppmarknad. Ett givet utflyktsmål när man är på Fyn. Där vandrade jag runt och letade efter julklappar. Jag fann en gammal kaffekvarn, något jag letat länge efter. Och för 75 dkr, tyckte jag det var ett fynd. 

Men så fann jag något som jag tänker blir julklapp till min svärson och till Dortes son. En snapsjulkalender!
Glasbruket Holmegaard har i en rad år utgivet en glasflaska med julmotiv, lagom till jul. På sidan är den markerad med 24 markeringar. En snaps till varje dag i december! Det är vad jag kallar en adventskalender!

Juleflaske 1990

Flaskan tillsammans med några väl valda kryddor blir årets julklapp här i Snarup. Kanel, nejlika och några kaffebönor. Så ska de bara tillsätta en mandarin eller apelsin och en flaska vodka i starten av november, så har de en alla tiders julkalender, lagom till första advent.

Kærlige hilsener, Kenneth

Dagens danska ord är glædelig jul som ju betyder god jul! Och med det önskar jag er alla en "dejlig juleferie" och "hygge" med familj och vänner... God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar